Med bred erfaring fra både køber- og sælgersiden af en virksomhedshandel, så ved vi, at rigtig mange virksomheder ikke får udnyttet eller synliggjort virksomhedens fulde potentiale før et salg. Derved overlader Sælger en potentiel gevinst til den nye ejer af virksomheden, uden at Sælger kan få en tilsvarende betaling.
For at undgå dette, kan man som Sælger gennemføre en såkaldt ”salgsmodning” af sin virksomhed før et salg.
Salgsmodning tager udgangspunkt i exit-strategi, der er i overensstemmelse med ejerenes ønsker, behov og tilgængelige ressourcer.
En salgsmodning kan således eliminere nogle af de forbehold, som en potentiel køber kan have. Det kan ligeledes være med til at optimere og positionere forretningen over for køberne, ligesom ”lavt hængende frugter kan høstes” og oplagte gevinster derved indfries inden et endeligt salg.
Det er vores erfaring, at mange virksomhedstransaktioner sker, når virksomheder får uopfordrede henvendelser fra interesserede købere. I sådanne situationer er der ikke tid til at gennemføre en salgsmodningsproces. Det er derfor en god ide, at man driver sin virksomhed, således at man løbende har fokus på at realisere virksomhedens potentiale og har organiseret sig, så man hurtigt og let kan indgå i en salgsdialog. På den måde sikrer man sig et optimalt løbende afkast og positionerer sig godt til et langsigtet exit.

Ønsker du at høre mere og Salgmodning?
Kontakt os vi har som har mange års erfaring med salgsmodning både som repræsentant for ejere og som sælgerrådgiver.
Michael Hartung Mortensen, CFA
Mobil: + 6052 41 85
E-mail: mhm@smith-hartung.dk
Kristian Saldern Smith
Mobil: + 2559 3388
E-mail: kss@smith-hartung.dk